“STARS OF CUSTOMER CONTACT” BRACHT BOOST VAN POSITIVITEIT

Customer_contact_2023-0001.jpg

Het Customer Contact Congress 2023 was een editie die monden deed openvallen. En niet alleen voor de overvloed aan lekkere hapjes. Break-outsessies, wetenschappelijke inzichten, ontspannen gesprekken en de staande ovatie voor onze slotspreker maakten nog maar eens duidelijk: voor de sterren van onze sector is dit een niet-te-missen afspraak.

Use cases lokken veel volk

De voormiddag bracht gezonde keuzestress. Je kon kiezen uit maar liefst 12 break-outsessies. De rode draad was, niet verwonderlijk, het gebruik van artificiële intelligentie in onze sector. 

Toch waren het vooral de praktijkcases die de meeste geïnteresseerden lokten. Opnieuw bleek dat collega’s vooral op zoek zijn naar hands-on tips en praktijkervaringen. Ook de gezonde nieuwsgierigheid naar ‘hoe zouden die dat aanpakken?’ maakte dat het soms drummen was voor de use case sessies.

Trouwens… met Customer Contact kan je regelmatig andere customer services bezoeken. De eerstvolgende Access All Areas is op 29 februari bij 24plus. 

Dit hebben jouw medewerkers écht nodig

De primeur van de dag was voor professor Yves Van Vaerenbergh. In de namiddag mocht hij de eerste resultaten presenteren van ‘Let’s FAQ de klantendienst’. Nog net geen 1.000 ingevulde enquêtes, maar wel resultaten that are worth a million.  

En wat blijkt, de collega’s in onze sector werken graag in customer centers, maar het is de werkdruk, de verbale agressie en het gebrek aan empowerment dat het zo zwaar maakt. En net die empowerment is iets waar we binnen onze sector hard aan moeten werken, raadde Van Vaerenbergh ons aan. Van een extra (financiële) beloning tot een welgemeend schouderklopje, het maakt een wereld van verschil.

Een les in loslaten

In de namiddag nam futuroloog Stefaan Vandist de zaal mee naar de toekomst. Hij vroeg ons om onze gevoelens van angst, cynisme en twijfel voor innovatie opzij te zetten voor een open blik en optimisme. 

Die open blik onderstreepte ook Elke Jeurissen met haar warm pleidooi voor meer inclusie op de werkvloer. In 5 stappen zette ze de aanwezigen op goede weg om controle te durven loslaten. Want niemand weet alles, maar samen weten we wel heel veel. 

De keynote van zijn leven 

“Dit is therapie voor mij.” Met die woorden begon Sebastien Bellin een keynote die de zaal drie kwartier lang kippenvel bezorgde. Bellin bracht zijn persoonlijke verhaal over hoe hij van slachtoffer van een bomaanval naar een overlever ging. Hoe hij ego durfde opzijzetten voor teamgevoel. En hoe hij de constante obsessie voor cijfers en kwantiteit inruilde voor drijfveren die je niet in getallen kan uitdrukken. Geluk, positiviteit en teamgevoel. 

Je kon een speld horen vallen. In schril contrast tot het luide applaus en de staande ovatie die er spontaan op volgde. Deze keynote bracht een boost van positiviteit.

Nieuwe vaste waarde in de sector 

Die good vibes na Bellins keynote werden versterkt door 6 stralende gezichten. Want de jury reikte tijdens het Congress de allereerste Customer Contact Awards ooit uit. In 6 categorieën werden de sterren van onze sector beloond met een award voor hun inzet, empathie, creativiteit en uitzonderlijke klantgerichtheid. Een nieuwe vaste afspraak voor onze sector en vooral een mooi staaltje empowerment.

Dit zijn de winnaars van de Customer Contact Awards 2023:

Margot Van Roey (ITZU Group), winnaar in de categorie Creativity

Vera Reumers (DHL), winnaar in de categorie Efficiency

Mansour Jamal Ibrahim (24plus), winnaar in de categorie Teamplayer & Fun

Sarien Bosmans (ITZU Group), winnaar in de categorie Empathy

Ludivine Hottiaux (OCTA+), winnaar in de categorie Communication

Stephanie Mesu (Mazda Motor Europe), winnaar in de categorie Extra Mile

Hier vind je alle foto’s van de dag & de presentaties van onze keynote speakers.