“Ja, werkgeluk is een gevoel maar wel mét een wetenschappelijke basis"

Griet Deca.jpg

In september staat ze voor een zaal met vol contactcenter collega’s. Vandaag blikt Griet Deca al kort vooruit op ‘Welzijn in de contactcentra’ en deelt ze in primeur één tip die zo gemakkelijk is dat je ‘m tegen het einde van dit interview al onder de knie hebt.

 

Welzijn in contactcentra, welke hete hangijzers zie jij?

Griet Deca: “De werkorganisatie. Er is een zeer strak werkritme, wat veel stress geeft. En stress hoeft geen probleem te zijn, maar je moet er wel mee kunnen omgaan. Dit is voor een stuk ‘jouw eigen verantwoordelijkheid’, maar ook de werkgever heeft hierin een rol te spelen. Hij moet een context creëren waarin mensen niet ziek worden van hun job. Op dat vlak zien we nog marge tot verbetering bij veel contactcentra: hoe kan de werkdruk menselijker? Hoe geef je meer ademruimte, bijvoorbeeld voor sociaal contact?” 

“Maar dat vraagt een andere kijk op rentabiliteit: beseffen dat je resultaat zal verhogen als je het menselijk, het relationele, alle kansen geeft. En daar is nog werk aan de winkel.”

Wat mogen mensen verwachten van het Welzijnsevent op 26 september?

Griet Deca: “Concrete tips en tricks voor het welzijn en werkgeluk van jezelf, je team en je organisatie. Al deze tips delen onze Tryangle-experts op een ludieke, interactieve manier vol wetenschappelijke feiten en vanuit onze ervaringen bij honderden organisaties.”

Werkgeluk is toch eerder een gevoel. Hoe kan je daar concrete, praktische tips rond geven?

Griet Deca: “Werkgeluk en welzijn zijn inderdaad zeer persoonlijke begrippen. Wat jou gelukkig maakt, laat mij misschien koud en vice versa.” 

“Toch zien we vanuit wetenschappelijk onderzoek een aantal gemeenschappelijke delers. En die draaien allemaal rond Relaties en Resultaten. 

Als je daarmee aan de slag gaat, kom je al snel uit bij vaardigheden zoals communicatie, prioriteiten, leiderschap, time management, mindset… Stuk voor stuk vaardigheden waarrond je wel concrete tips en technieken kan opstellen. En die mensen volop doen groeien.”

Kan je alvast één tip verklappen?

Griet Deca: “Glimlach wat vaker. Zeker wanneer je je niet zo goed voelt of wanneer je je concentreert. Onbewust trekken we vaak een fronsend gezicht. Jammer, zeker als je weet dat ‘wat je geeft, je dat ook terugkrijgt’. De kans is groot dat anderen gaan glimlachen, als jij dat doet.”

“Wist je trouwens dat een glimlach ontzettend veel spieren in ons gezicht activeert én onze gelukshormonen een stevige boost geeft? Iedereen wint dus!”

Je voorziet ook een opvolgsessie na het Welzijnsevent. Hoe gaat dat in zijn werk? 

Griet Deca: “We blikken samen terug op het event en deelnemers kunnen vertellen met welke tips en technieken ze sindsdien effectief aan de slag zijn gegaan. En wat de impact daarvan was. Zo kunnen we elkaar inspireren, cases delen, feedback geven… Je mag echt élke vraag stellen en samen zoeken we naar de gepaste antwoorden.”

 

BETERE RESULTATEN MET GELUKKIGERE COLLEGA’S

Kom ook naar het Welzijnsevent van Customer Contact op 26 september met Griet Deca. En in de tussentijd… zeker blijven glimlachen :)

Reserveer je tickets.