Directe lijn met het bestuur: Hans Cleemput

Hans Cleemput.jpg

Als sectorfederatie geven we graag het goede voorbeeld en bieden we jou een direct aanspreekpunt. Stel jouw vragen, mail ons jouw voorstellen en laat van je horen! En om de drempel helemaal te verlagen, stellen we je persoonlijk onze raad van bestuur voor. Met deze maand: Hans Cleemput

Naam: Hans Cleemput

Functie: Directeur

Taken binnen Customer Contact: vertegenwoordiging sector bij overheid, andere sectorverenigingen, sponsorwerving, ledenbeleid…

Hoelang actief in de contactsector? 25 jaar  

Als ik niet werk, vind je me... als wedstrijdspeaker bij triatlonwedstrijden en hoofdredacteur van 3athlon.be. Verder ben ik fervent verzamelaar van vinylplaten, met voorkeur voor psychedelische rock uit 1972, mijn geboortejaar.

Waarom ben jij in het Dagelijks Bestuur gestapt?

HC: “Ik ben zoals veel mensen binnen deze sector ooit begonnen als klantcontactmedewerker, ondertussen zo’n 25 jaar geleden. Sindsdien bleef klantcontact mij aantrekken.” 

“Ik vind het een boeiende sector, die nog te vaak onderbelicht en vooral ondergewaardeerd is. Dat was ook een van mijn drijfveren om mijn rol binnen Customer Contact zo goed mogelijk in te vullen. En, ik ben een ‘mensenmens’, hou van netwerken, modereren, presenteren, events organiseren… Eigenlijk amuseer ik mij geweldig in deze job.”

 

Customer Contact en Customer Experience Forum varen nu samen onder één vlag. Waarom is dat beter voor de leden?

HC: “De leden hebben nu één groot netwerk dat hen vertegenwoordigt en hun méér kansen biedt om kennis te delen. We waren eigenlijk complementair en nu, drie maanden na de fusie, wordt dat alleen maar bevestigd.”

 

Waar ben je nu zoal mee bezig?

HC: “Happy Customer Charter is momenteel een belangrijk project voor me dat ik nog voor de zomer wil uitrollen. We bekijken ook alle mogelijkheden om verder te groeien, zowel in aantal leden, als wat betreft nationaal én internationaal netwerk. Met onze Europese collega’s gaan we een partnership voor de European Contact Center & Customer Service Awards aan. Maar daarover later meer…  En we zijn nu al volop bezig met de voorbereidingen van het Customer Contact Congres op 30 november.”

 

Hoe zie jij de toekomst van onze sector?

HC: “Positief, maar… ik realiseer me ook dat er veel werk op ons afkomt. En met ‘ons’ bedoel ik ‘onze sector’. De rol van de klantcontactmedewerker gaat evolueren. De medewerker van de toekomst gaat multi-skilled moeten zijn om flexibel binnen een optichannel omgeving te functioneren. Ook empathisch vermogen wordt volgens mij een belangrijke kwaliteit. Daar zal dus in werving, selectie én vooral in opleiding op ingespeeld moeten worden. De waarde van live klantcontacten zal trouwens alleen maar groter worden in een omgeving die bol staat van de technologische innovaties.”

“Ah ja, en verder zie ik ChatGPT als een leuke gimmick en gaat deze vorm van AI absoluut niet de rol van een klantcontactmedewerker overnemen. Sterker nog, ik vroeg ChatGPT bij onze Nieuwjaarsreceptie zelf naar de trends en de toekomst van klantcontact. Daar kreeg ik geen rare antwoorden op, maar met empathie had ChatGPT het toch moeilijk (lacht fijntjes)”