
In het kader van De Week van het Werkgeluk, praten we vandaag met Jolanda Blanche teamleader bij de Federale Pensioendienst (FPD)
Jolanda, kunt u de Federale Pensioendienst even voorstellen?
Jolande Blanche: ‘Uiteraard. De Federale Pensioendienst is een belangrijke speler in het beheer en de uitbetaling van pensioenen van 2,58 miljoen Belgen. Wij hebben 2500 werknemers die burgers begeleiden in alle fasen van hun pensioen, met een voortdurende focus op kwaliteit, toegankelijkheid en betrouwbaarheid. Ik werk in de afdeling “Pension Connect” die verantwoordelijk is voor het directe contact met de burger. Uiteraard gaat het vooral om gepensioneerden, maar niet alleen, we geven ook informatie aan bv. nog actieve personen die info willen over hun loopbaan om hun toekomstige pensioen zo goed mogelijk voor te bereiden. Dit houdt in dat we vragen en verzoeken van burgers beantwoorden per telefoon, per brief of per e-mail. Ook ontvangen we hen persoonlijk en behandelen hun dossiers in ons hoofdzetel in Brussel of in één van 11 regionale kantoren. Deze operationele werking wordt ondersteunt door wat wij noemen een ‘transversale directie’: zij beheert de opleidingen, de planning van de taken, centraliseert onze kennis, werkt aan de ontwikkeling van AI, enz.
Concreet coördineer en begeleid ik een team van een tiental mensen bij hun dagelijkse taken, om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen en hen te ondersteunen in hun ontwikkeling.’
Wat zijn volgens u de factoren die bijdragen aan werkgeluk?
‘Werkgeluk is iets heel subjectiefs. Elk van ons is anders en we reageren niet allemaal op dezelfde manier op prikkels. Voor mij bestaat werkgeluk uit 3 belangrijke aspecten.
Ten eerste: een baan waarin je gevaloriseerd wordt en erkenning krijgt, met constructieve feedback en uitdagingen op maat. Daarbij is een evenwichtige werkdruk belangrijk. Enerzijds moet de job intensief genoeg zijn om elke dag een interessante uitdaging te vormen, maar anderzijds mag die niet te zwaar zijn om je niet te ‘verbranden’.
Gelukkig kan ik daarbij rekenen op het managementteam boven mij dat duidelijke richtlijnen en welwillende feedback geeft. En ik doe mij uiterste best om hetzelfde te kunnen doen binnen mijn team. Belangrijk is ook dat we regelmatig feedback van burgers krijgen over de hulp die we hen hebben geboden. Weten dat ons werkt wordt gewaardeerd, is heel stimulerend en motiverend.
Ten tweede: persoonlijke ontwikkeling door middel van opleiding, de mogelijkheid om te leren en te evolueren. Alle medewerkers van de FPD worden aangemoedigd om deel te nemen aan een proces van voortdurende opleiding en zelfontwikkeling. We hebben toegang tot een uitgebreid opleidingsaanbod. Sommige zijn verplicht als ze deel uitmaken van onze basiscompetenties. Het is belangrijk, zowel voor ons comfort als voor de betrouwbaarheid van onze antwoorden, dat we over de nodige kennis beschikken om ons dagelijks werk uit te voeren.
Ten derde: Goede menselijke relaties, een sterke teamgeest, wederzijds vertrouwen en samenwerking. De FPD promoot autonomie, verantwoordelijkheid, flexibiliteit en teamgeest. Dat zijn onze dagelijkse richtlijnen. We geven ook de voorkeur aan een vertrouwensrelatie en het recht om fouten te maken. Als een van mijn medewerkers een fout maakt, ga ik op zoek naar de oorzaak: is er een gebrek aan tools, opleiding of een te hoge werkdruk op een bepaald moment? En we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat het niet meer gebeurt. We zijn resultaatgericht. We vieren ook collectief onze successen.’
Hoe ervaart u deze verschillende aspecten van geluk in uw functie?
‘Vooral door transparantie en actief luisteren voorop te stellen. Ik zorg ervoor dat elke collega zich erkend voelt in zijn rol en dat zijn bijdrage wordt gewaardeerd, dat hij de juiste persoon op de juiste plaats is. Ik heb geleerd om erkenning te tonen, om te bedanken, mondeling, schriftelijk, collectief en individueel. Al deze elementen zorgen ervoor dat ik gemotiveerd blijf en bijdraag aan een rustige en constructieve werksfeer.
Hoe werkt de FPD eraan om dit voor zijn werknemers te realiseren?
De FPD zet heel wat initiatieven op om het welzijn te bevorderen: er is persoonlijke begeleiding van medewerkers, acties rond fysische en geestelijke gezondheid en preventie van stress en burn-out, praatgroepen over het evenwicht tussen werk en privéleven. En zoals gezegd zijn er de regelmatige opleidingen.
Maar ik wil ook de kleine, soms heel informele geluksmomenten noemen die ons dagelijks motiveren: een aangename werkomgeving, goed materiaal, efficiënte technische ondersteuning, leuke collega's, waterfonteinen, een bedrijfskantine met democratische prijzen en dagelijks soep en fruit, de zelfgebakken taarten voor verjaardagen, onze legendarische teambuildings en ‘afterworks’… Het draagt allemaal bij tot oprecht werkgeluk.
Hoe ervaart u dit zelf met uw teamleiders?
‘Het managementteam geeft de voorkeur aan relaties die gebaseerd zijn op respect en open communicatie. Ik durf mijn ideeën te delen, maar ook de moeilijkheden die ik tegenkom te uiten, in een klimaat van wederzijds vertrouwen. Hierdoor kan ik autonoom werken en leidinggeven, wetende dat ik op ondersteuning kan rekenen als dat nodig is.’
Hoe probeert u een goede leider te zijn voor uw team?
‘Ik zorg ervoor dat er een sfeer van samenwerking en wederzijdse hulp ontstaat tussen mijn medewerkers. Er zijn wekelijks vergaderingen om info uit te wisselen of te communiceren over complexe onderwerpen. Ik ben van mening dat erkenning, zelfs voor kleine gebaren of successen, een direct effect heeft op de motivatie. Ik hecht ook veel belang aan luisteren, zodat iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt. Ik neem regelmatig de tijd om naar mijn medewerkers te luisteren, gewoon spontaan, of via korte F2F-gesprekken. Ik probeer altijd zeer beschikbaar te zijn. Ten slotte hecht ik veel waarde aan teamgeest en solidariteit, omdat dat de pijlers zijn van geluk op het werk.’
Uw conclusie?
‘Geluk op het werk loont en is geen luxe, maar een essentiële voorwaarde voor gezondheid, welzijn, creativiteit en prestaties. Bij de FOD en Pension Connect draagt iedereen bij aan een positief werkklimaat waarin iedereen zijn plaats kan vinden, zich kan ontplooien en zich nuttig kan voelen. Zo werken we samen aan een steeds efficiëntere en menselijkere dienstverlening.’